Jarní Poutníčci
VOŇAVOU CESTOU
Charakteristika integrovaného bloku
Skřivánek zpívá, blíží se jaro. Postupně odchází zima. Děti učíme rozdílnosti ročních období, učíme je, všímat si změn v přírodě. Čeká nás Svátek maminek, Velikonoce, rození mláďátek, rozdílné počasí, jarní kytičky. Reagujeme na přírodní změny, učíme děti dívat se kolem sebe. Jsme ohleduplní k ostatním živým tvorům. Přináší nám potěšení, působit druhému radost - příprava dárečků, přáníček pro maminky. Těšíme se s předškoláky na první třídu.
Poutníčci se učí a tvoří.
Dílčí cíle
- uvědomění si vlastního těla
- rozvoj řečových schopností a jazykových dovedností – vnímání, naslouchání, porozumění i
výslovnosti a vyjadřování
- přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému
- vytváření základů pro práci s informacemi
- získání relativní citové samostatnosti
- rozvoj schopnosti přizpůsobovat se podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám
- osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní
Nabídka témat
Zazpíval skřivánek, Voláme sluníčko, Májové kožíšky, Barevná zahrádka (kytičky), Barevné Velikonoce ve školce, Čarodějnice a kouzelníci, Jaro na louce, Moje rodina, Včeličky, Kočky, kocouři, koťata, Myši, myšky, Pejsci, Hnízdění ptáčků na jaře, Pohádky (knihy)
Nabídka činností:
- smyslové a psychomotorické hry
- pozorování prvních jarních květin
- pokusy se semeny
- komentování zážitků, aktivit, vyřizování vzkazů
- recitace, dramatizace, zpívání
- seznámení se s tradicemi a velikonočními zvyky
- využití řehtaček-rozklad slov, zvuky
- činnosti zaměřené na osvojování poznatků, objasňování, odpovědi na otázky, práce s knihou, s obrázky
- zaujímat vlastní názory a vyjadřovat je
- soustředit se na činnost dokončovat ji, rozvíjet vůli
- společenské hry, společné aktivity nejrůznějšího zaměření
- praktické užívání technických přístrojů, hraček a dalších předmětů v běžném životě
- obohacení slovníku o nová slova
- seznámení se s lidovými říkadly a „hodovačkami“
- nácvik nových jarních písní a básní
- výtvarné techniky při zdobení vajec
- stříhání a lepení, práce s papírem
- zhlédnutí naučného filmu o tom, co se děje s odpady –„Kostičky“ na DVD – starší děti
- hledání v naučných knihách a encyklopediích
- konstruktivní hry
- pozorování hmyzu
- výroba dárků a přáníček maminkám
- námětová hra na rodinu
- uvolňovací cviky
- čarodějnické řádění – hry, soutěže
- návštěva základní školy – starší děti
- námětové hry na školu – starší děti
- didaktické hry na předmatematické a předčtenářské dovednosti
Možná spolupráce s rodiči a ostatními partnery
Spolupráce s 5. Základní školou v Mladé Boleslavi, návštěva školy - 1. třídy. Besídka, ke dni Matek, posezení s rodiči.
Klíčové kompetence:
Kompetence k učení:
Učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si pamatuje, při zadané práci dokončí, co započalo, dovede postupovat podle instrukcí a
pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům.
Kompetence k řešení problémů:
Při řešení myšlenkových i praktických problémů užívá logických, matematických i empirických postupů.
Komunikativní kompetence:
Ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní.
Sociální a personální kompetence:
Samostatně rozhoduje o svých činnostech, umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej.
Při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích se chová obezřetně, nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout.
Činnostní a občanské kompetence:
Má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení, k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně, váží si práce i úsilí druhých.
Chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají své nepříznivé důsledky.