Letní Poutníčci
VÝLETNÍ BAŤŮŽEK
Charakteristika integrovaného bloku
Blíží se prázdniny, konec školního roku. Zaměříme se na samostatnost dětí v sebeobslužných činnostech, na řečové dovednosti. Vyrazíme do "světa"- na výlety. Budeme poznávat nová prostředí, učit se samostatnosti. Nadejde loučení se školkou a s předškoláky. Povíme si něco o nových místech a připomeneme si bezpečné chování.
Poutníčci improvizují, učí se a zase putují.
Dílčí cíle
- osvojení si věku přiměřených praktických dovedností, vytváření zdravých návyků
- vytváření pozitivního vztahu k učení
- získání schopnosti záměrně řídit svoje chování
- rozvoj tolerance, sociální citlivosti
- rozvoj komunikativních dovedností verbálních i neverbálních
- vytváření povědomí o existenci ostatních kultur a národností
- vytváření povědomí o širším kulturním a přírodním prostředí, o jejich rozmanitosti
Nabídka témat
Děti mají svátek, Výlety, Mravenci, Zvířátka ze ZOO, Děti, znáte Prahu, Muzikanti, Jak šel čas – Človíček a Človíčka, Kamarádi z celého světa, Co zažila kapka vody, Moře, Vesmír a rakety, Čím budu, až vyrostu, Johoho, piráti, Loučení se školkou, Dopravní prostředky, Letní sporty
Nabídka činností:
- činnosti směřující k prevenci úrazů - hrozících při hrách, pohybových činnostech a dopravních situacích, při setkávání s cizími lidmi
- samostatný mluvní projev na určité téma
- vyprávění toho, co dítě slyšelo nebo zhlédlo
- příležitosti a hry pro rozvoj vůle, vytrvalosti a sebeovládání
- činnosti zaměřené k poznávání různých lidských vlastností
- dramatické činnosti - mimické vyjadřování nálad (úsměv, pláč, zloba...)
- kooperativní hry ve dvojicích, ve skupinkách
- činnosti a hry, které vedou děti k ohleduplnosti k druhému, k ochotě rozdělit se, půjčit si hračku, střídat se, popř. vyřešit vzájemný spor
- příprava společného programu na rozloučení se školním rokem
- hry na řemesla, různé profesní, ale i společenské role (dítě, dospělý, rodič)
- hry a aktivity na téma dopravy, cvičení bezpečného chování v dopravních situacích
- práce s literárními texty, využívaní encyklopedií a dalších médií
- hry seznamující děti s různými druhy řemesel, s různými pracovními nástroji, s prováděním jednoduchých pracovních úkonů
- seznamování dětí srozumitelným způsobem s reáliemi o naší republice
- ekologicky motivované hry
- poznávání jiných kultur
- pozorování exotických zvířat, didakticky cílené činnosti k poznávání života exotických zvířat
- seznamování s novými slovy
- seznamování s novými písněmi a básněmi
- hry a soutěže s rodiči
- vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (výtvarných, hudebních, pohybových)
Možná spolupráce s rodiči a ostatními partnery:
Pomoc rodičů při výletech a při organizaci zahradní slavnosti.
Spolupráce s městskou policií – dopravní hřiště.
Klíčové kompetence:
Kompetence k učení:
Učí se hodnotit své osobní pokroky, ocenit výkony druhých, odhadnout své síly.
Pokud se mu dostává uznání a ocenění, učí se s chutí.
Kompetence k řešení problémů:
Užívá číselné a matematické pojmy.
Vnímá elementární matematické souvislosti.
Komunikativní kompetence:
Komunikuje s dětmi i dospělými v běžných situacích.
Učí se, že být komunikativní a vstřícné je výhodou.
Ví, že se lidé dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit.
Sociální a personální kompetence:
Svým dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost ke druhým, je schopno pomoci slabším.
Chápe, že ubližování, agresivita, lhostejnost a násilí se nevyplácí.
Dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování, ubližování.
Činnostní a občanské kompetence:
Ví, že není jedno, v jakém prostředí žije. Uvědomuje si, že svým chováním se na něm podílí a že je může ovlivnit.
Dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat slabé.