Podzimní Poutníčci
BAREVNOU CESTIČKOU
Charakteristika integrovaného bloku.
Podzim nám nabízí svoji barevnou paletu. Využijeme ji k tvoření z přírodnin, k poznávání lesa a stromů. Budeme si všímat, jak vypadá zahrádka v tomto ročním období, co dělají lidé, stroje na polích. Užijeme si zábavu při pouštění draků. Zapojíme do hry rodiče, kteří nám s výrobou draků pomohou.
Poutníčci se učí, tvoří, napodobují.
Dílčí cíle
- rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé a jemné
motoriky
- posilování přirozených poznávacích citů - zvídavosti, radosti z objevování
- vnímat a přijímat základní hodnoty v naší společnosti ve třídě
- vytváření elementárního povědomí o širším přírodním prostředí
- rozvoj komunikativních vědomostí
- rozvoj kooperativních dovedností
Nabídka témat
Podzim s větrem tancují, Papírový dráček, Podzimní čarování, Hoř, ohníčku na poli, Paní Muchomůrka a její kamarádi, Jablíčko se kutálelo, Skřítek Podzimníček, Barevný les, stromy, Ježek a kamarádi, Veverka Zrzečka, Vlaštovičky, Zahrádka, Barvy a barvičky, Sv. Martin přijíždí na bílém koni
Nabídka činností:
- lokomoční pohybové činnosti (chůze, běh skoky a poskoky, lezení)
- manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty a pomůckami
- sběr přírodnin, jejich třídění, porovnávání
- tvořivé a manipulační činnosti s přírodninami
- společné diskuze a rozhovory jak individuální, tak skupinové
- rozvíjení slovní zásoby
- výtvarné vyjádření prožitků
- hádání hádanek
- rozlišování listnatých a jehličnatých stromů, správné pojmenování, seznámení s jejich plody
- přímé pozorování - změn v přírodě, zvířátek, ptáčků, rozhovor o pozorovaném
- výlety do přírody a okolí
- aktivity podporující sbližování dětí - skupinové hry, společné povídání a naslouchání
- hry zaměřené na porozumění pravidlům vzájemného soužití, spolupodílení se na jejich tvorbě
- osvojení si říkadel, básní, písní, hudebně pohybových her k tématu
- grafomotorické hry
- psychomotorické hry
- poslech čtených či vyprávěných pohádek, sledování divadelních pohádek a příběhů
- hudební a hudebně pohybové hry
- pozorování životních podmínek a stavu životního prostředí, poznávání ekosystémů (les, louka, rybník…)
Možná spolupráce s rodiči a ostatními partnery
- zapojení při plnění drobných úkolů – přinesení přírodnin, plodů
- pomoc rodičů při výrobě a pouštění draků
- návštěva mini zoologické zahrady v Mladé Boleslavi
Klíčové kompetence:
Kompetence k učení:
Získanou zkušenost uplatňuje v praktických situacích a v dalším učení.
Kompetence k řešení problémů:
Problémy řeší na základě bezprostřední zkušenosti, postupuje cestou pokusu a omylu, experimentuje, spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací, hledá různé možnosti a varianty (má vlastní, originální nápady), využívá při tom dosavadních zkušeností, fantazii a představivost.
Rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedoucí k cíli), a řešení, která funkční nejsou, dokáže mezi nimi volit.
Komunikativní kompetence:
Ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své
myšlenky, sdělení otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog.
Dokáže vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.).
Sociální a personální kompetence:
Uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky.
Napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí.
Činnostní a občanské kompetence:
Zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje, je otevřené aktuálnímu dění.
Dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské).